Panduan ini akan membincangkan semua yang perlu anda ketahui mengenai dunia torrenting

Apa itu torrenting ?

Torrenting telah menjadi salah satu kaedah perkongsian fail yang paling popular sehingga kini.

Pada tahun 2018, dilaporkan bahawa WebTT BitTorrent, protokol untuk perkongsian fail peer-to-peer (P2P), akhirnya melampaui tanda 1 juta pengguna aktif setiap hari.

Namun, sama seperti  Laman Web Filem Percuma,  laman web torrent sering menghadapi risiko ditutup dan dihapuskan secara kekal. 

Namun, ramai pengguna lebih suka berkongsi fail menggunakan laman web torrent walaupun terdapat beberapa risiko yang berkaitan dengannya.

Selain itu, menggunakan seedbox adalah antara cara terbaik mengatasi masalah privasi dan anda tidak perlu risau alamat ip anda kantoi dengan pihak telco.

Bagaimana Torrenting Berfungsi?

Proses seeding bermula apabila pengguna memulakan carian dalam laman web yang mengumpulkan fail torrent atau lebih dikenali Public Torrent Website atau Private Torrent Website.

Antara laman web popular yang sering digunakan oleh pengguna di Malaysia untuk mencari fail torrent adalah seperti rarbg, yts dan juga thepiratebay.

Bagaimanakah Torrenting berbeza dengan memuat turun?

Muat turun fail konvensional melibatkan pelayan web pusat di mana pengguna yang berbeza dapat memuat turun kandungan dari. Ini bermaksud sekiranya terlalu banyak pengguna memuat turun dari pelayan yang sama secara serentak, memuat turun akan memakan masa lebih lama.

Sebaliknya, torrenting melibatkan penyebaran sejumlah besar data statik dari pelayan dan juga rakan sebaya. Pelayan, tidak seperti muat turun tradisional langsung, menjadi sebahagian daripada keseluruhan rangkaian komputer sehingga kurang tekanan berlaku.

Oleh kerana semakin banyak orang menggunakan torrent untuk memuat turun fail secara serentak, muat turun menjadi lebih cepat.

Sejarah Torrenting

Perkongsian fail digital bermula pada pertengahan tahun 70an ketika XMODEM, protokol pemindahan binari point-to-point oleh pembangun perisian Ward Christensen digunakan untuk menukar fail antara komputer.

Dua tahun kemudian, Christensen melancarkan sistem papan buletin pertama (BBS) yang dianggap sebagai pendahulu kepada internet dan rangkaian sosial kita sekarang.

BBS membenarkan pengguna untuk bersaing dalam permainan dalam talian, mengirim mesej melalui papan awam, dan menukar perisian dan data melalui program terminal.

Pada akhir tahun 70-an, Usenet atau lebih dikenal sebagai kumpulan berita digunakan untuk menerima fail dan mengedarkannya semula kepada semua pengguna dengan cara yang lebih pantas di ribuan pelayan.

Tahun 80-an menyaksikan kemunculan perkongsian fail tetapi sebahagian besarnya terhad melalui modem melalui talian telefon. Walaupun kecepatannya hanya mencapai 9.600 bit sesaat, dekad ini memberi kita Protokol Pemindahan Fail (FTP) pada tahun 1984 dan Internet Relay Chat (IRC) pada tahun 1988.

Tahun 90-an membuka jalan untuk Hotline, forum dalam talian, perisian sembang dan pemindahan fail yang ditubuhkan pada tahun 1997 dan menjadi rebutan segera di kalangan pengguna Mac.

Pada tahun yang sama, MP3.com dilancarkan dan akhirnya menampung berjuta-juta fail audio untuk dimuat turun. Ini diikuti oleh Audiogalaxy, satu lagi platform perkongsian muzik internet yang popular.

Kemudian pada tahun 1999, Napster menjadi perkhidmatan perkongsian fail P2P yang paling berjaya hanya ditutup bersama dengan platform lain yang mengalami nasib yang sama.

Dengan kematian Napster, para pembangun menjadi lebih tertantang untuk menggunakan kaedah bagaimana meningkatkan teknologi perkongsian fail P2P pada tahun 2000-an.

Di kebanyakan universiti dan kolej, perkongsian fail menjadi kebiasaan melalui DC ++ dan i2hub, yang membolehkan pelajar menyambung ke rangkaian Direct Connect atau protokol ADC. Akses terhad kepada anggota rangkaian sekalipun.

Kemudian pada tahun 2001, BitTorrent dibuat dan memulakan konsep pengedaran P2P terdesentralisasi yang digabungkan dengan memecah fail menjadi komponen kecil (serupa dengan proses Usenet).

Ini ditiru oleh reinkarnasi Audiogalaxy, situs hosting file RapidShare, Korea Soribada (dianggap sebagai klon Napster) dan klien perkongsian fail, Shareaza, antara lain.

Pada tahun 2003, The Pirate Bay didirikan di Sweden dan akhirnya menjadi salah satu laman web yang paling banyak dikunjungi di dunia. Ia menjalani perbicaraan panjang dan diperintahkan membayar denda dan ganti rugi AS $ 3.6 juta pada tahun 2009.

Pada tahun 2010, BitTorrent menjadi lebih dipercayai. Walaupun begitu, banyak negara melarang akses ke laman perkongsian fail dan penutupan di antara perkhidmatan hosting (Megaupload dan RapidShare) dan laman torrent ( KickassTorrents dan ExtraTorrent) menjadi lebih kerap.

Torrenting masih dipraktikkan secara meluas hari ini dengan pengguna memanfaatkan proses memuat turunnya yang lebih pantas dan mudah.

Untuk apa Torrents Digunakan?

Kesalahpahaman umum bahawa torrenting dilakukan untuk memuat turun fail berhak cipta, yang merangkumi filem, permainan, perisian dan muzik.

Bagaimanapun, banyak perbicaraan terhadap laman web yang berkaitan dengan torrent dan kematiannya yang seterusnya telah memberikan kesan buruk kepada torrenting.

Beberapa kegunaan sah untuk torrenting termasuk:

Penjimatan pada lebar jalur
Pek data besar diedarkan dengan lebih cekap melalui torrenting. Beberapa pejabat kerajaan seperti di UK melepaskan kandungannya melalui torrent. Perkara yang sama berlaku dengan beberapa agensi ilmiah, jurugambar, aktivis hak sivil dan institusi pendidikan.

Dan perhatikan, bahkan Facebook dan Twitter menggunakan BitTorrent untuk menyebarkan fail dalaman mereka yang besar ke banyak komputer juga.

Laman web arkib dan kandungan
The Internet Archive sebuah perpustakaan digital bukan keuntungan video komuniti, teks, audio artifak dan budaya dengan misi arkib internet. Dengan lebih dari 330 bilion laman web, 20 juta buku dan 8 juta rakaman audio dan video, ini boleh dimuat turun melalui torrent.

Penyegerakan fail
Tidak ada had ukuran fail dibandingkan dengan alat penyegerakan fail berasaskan awan seperti Google Drive dan Dropbox. Di samping itu, data anda tidak disimpan di pelayan terpusat.

Mengedarkan video dan muzik
Sebarang kandungan hiburan yang mempunyai izin dari pemilik untuk dikongsi secara percuma dapat dilepaskan melalui torrent. Ini adalah langkah yang baik untuk hubungan masyarakat oleh artis indie yang akan datang tanpa perlu membayar lebar jalur yang banyak.

Mengemas kini perisian
Beberapa pembangun memberikan kemas kini perisian melalui torrent untuk memudahkan pengguna memuat turun dengan kadar yang lebih cepat. Perkara ini biasa berlaku di kalangan pembangun permainan seperti Blizzard Entertainment juga.

Adakah Torrenting Sah dan Selamat?

Ya, torrenting adalah sah selagi kandungan tanpa hak cipta dimuat turun.

Sama ada filem itu dikeluarkan tanpa pemberitahuan hak cipta, tidak mendaftar ke Perpustakaan Kongres, atau gagal memperbaharui pelesenan hak cipta, anda boleh memuat turun filem-filem ini tanpa melanggar hak kekayaan intelektual.

Anda juga boleh memuat turun perisian sumber terbuka dengan syarat ia hanya digunakan untuk tujuan yang sah.

Ringkasan